Roadtrip Cuba - Reisverslag uit Playa Santa Lucía, Cuba van Mark en Jolien - WaarBenJij.nu Roadtrip Cuba - Reisverslag uit Playa Santa Lucía, Cuba van Mark en Jolien - WaarBenJij.nu

Roadtrip Cuba

Blijf op de hoogte en volg Mark en Jolien

15 Juni 2014 | Cuba, Playa Santa Lucía

Hola!

Hier zijn we weer en zitten we vanaf ons balkon met uitzicht op de Atlantische oceaan dit verslag te schrijven. We zitten nu in Playa Santa Lucía, 973 km vanaf Vinales. Hoe we hier zijn beland? Via een prachtige Roadtrip door Cuba!

Eerst hadden we nog twee dagen in Vinales voor de boeg. Op dinsdag zijn we naar Cayo Levisa gegaan, een prachtig eilandje met witte zandstranden. Hier kom je met busje vanuit vinales en dan een boottochtje van een half uur. We stapten uit en zagen links mangrove en we zagen rechts mangrove en een steiger die door dit dichte woud ging. Eerst langs de duikschool die om 11:30 en 14:30 zou gaan duiken (wegens geen elektriciteit om 11u en dus geen lucht moesten we om 14:30 terugkomen). We liepen zo over de steigers naar ons eigen paradijs, een wit strand, mooie zee en zeer weinig mensen (1 resort op eiland dat vrij leeg was). Op een bedje geploft en de zee in: tijdens snorkelen mooie zeester gezien en zoveel kwallen dat Jolien het voor gezien hield. Lunch was een buffet in het resort waar we lekker visje van de grill konden krijgen en de vertrouwde spaghetti :-) om 14u richting de duikschool om zo ons eerste duikje in Cuba te wagen. Het water was 28 graden en veel mooi koraal en vissen. Al met al een heerlijke intro duik om er weer even in te komen. De grote Baracuda die langs zwom was het hoogtepunt van de duik. Na de duik even moeten schuilen voor een echte tropische bui en toen weer richting Vinales. Die avond weer in een paladar gegeten, deze keer weer een lekker menu met lobster van de grill en voor mij varken van de bbq. Laatste dagje in Vinales wilden we nog graag de grotten en prehistorische muurschildering zien, dus een taxi geregeld om ons hierlangs te gaan brengen. En ja hoor daar stond ie dan: een oldtimer (chevvy uit 1958, een oude politie auto) om ons rond te rijden. Eerst de Indio grot, waar je eerst lopend en toen met bootje doorheen ging en toen naar de grot die uitkwam op een nagebouwd gevlucht slaven dorp van vroeger. De prehistorische muurschildering hebben we van afstand gefotografeerd, want de toegang prijs was dichterbij komen niet waard. 'S middags heerlijk liggen relaxen bij het zwembad en 's avonds bij Paladar Vera wezen eten, ook hier was BBQ kip en lam erg lekker.

En toen was het alweer donderdag en tijd om Vinales te verlaten. Om 9u in hotel in de buurt konden we auto ophalen, daar gekomen wisten ze echter van niks. Na wat belletjes moesten de auto uit andere stad worden gehaald en dus duurde het nog twee uur voordat we eindelijk weg konden rijden. De verhuurder in Pinar del Rio afgezet en toen doorrijden richting Havana. Langs de kant van de weg staan overal lifters maar omdat we rood kenteken (toeristen) hebben konden wij gewoon doorrijden. Heb je auto van de staat dan moet je mensen meenemen (staan zelfs mensen om dit te organiseren, ook van de staat ) en als je private auto hebt mag je kiezen. En dus staan overal mensen naar je te gebaren en met geld te wapperen, want onze airco car ziet er erg verleidelijk uit. Via Havana doorgereden naar Santa Clara, waar we een overnachting hadden in een Casa (mensen die kamers thuis verhuren). Wat een ramp in de binnenstad, nergens borden en iedereen had ons al gewaarschuwd om niet met jongens op fietsen mee te gaan die je naar hun eigen Casa brengen. Eindelijk in het centrum een jongen op de fiets die voor 1 CUC ons wel naar onze Casa bracht en dit was echt een pareltje van een Casa. Autentica pergola heeft een mooie binnentuin, een hoge kamer met eigen wc en douche en een restaurant op het dak. Na een korte wandeling in Santa Lucia (470 km gereden in 6u rijden) waren we moe en na een lekkere maaltijd in de Casa snel ons bed in. Helaas had Jolien een lichte voedselvergiftiging en heeft de nacht op de wc doorgebracht.

De volgende dag na een ontbijt (wat toast voor Jolien en Mark het complete ontbijt - betekent hier veel vers fruit, omelet, toast, broodjes, koekjes, thee/koffie, sap) op weg richting Camegüey, zo'n 4,5 uur rijden en 350km. Een lange snelweg en hier na een korte detour aangekomen in weer een prachtige Casa. Weer een mooie binnentuin en mooi slaapvertrek, en het was vrijdag 13 juni en 15u dus tijd voor Nederland - Spanje. In de Casa zagen we het al 1-0 tegen worden en toen de auto parkeren en naar het hotel met dakterras met een grote en goede tv. Onderweg worden we al gesmst dat het 1-1 is en de tweede helft kijken we genietend uitkijkend op de stad, met een mojito in de hand hoe Nederland 5-1 wint. Erg mooi! Na een korte stadswandeling weer richting de Casa om hier een thuisbereide maaltijd te krijgen, welke ook weer heerlijk was. Maaltijden hier zijn uitgebreid met alle extra 's dus naast de groenten soep en de biologische kip hadden we ook weer pompoen, aardappels, rijst, bonen, sla, fruitsla, kaas met marmelade en nog meer. Zonde als je ziet wat je ervan opeet.

En dan zijn we bij vandaag beland en het laatste stukje van de Roadtrip. Nog maar 115 km en anderhalf uur rijden richting het strand van Playa Santa Lucía waar we de komende 8 dagen zullen vertoeven. Autorit ging goed en aangezien het 1 strip is met resorts hadden we het hotel zo gevonden. Na de check in nog even in de auto naar playa los cocos, het noordelijke puntje waar je mogelijk flamingo's kon spotten. En ja hoor daar zaten ze en vlogen ze in het meer en konden we ze goed bekijken. Na het inleveren van de auto konden we het zwembad in om de pool bar te checken. All inclusive 8 dagen dus de rum zal rijkelijk vloeien. Na een korte wissel van kamer (nu naar sea view wat erg mooi is) staan we nu klaar om het buffet te ontdekken. Morgen eerste duikje wagen, mogelijk al gelijk met de haaien. Ben benieuwd!

Xx Jolien en Mark
Mark en Jolien