¡¡Sharks!! - Reisverslag uit Playa Santa Lucía, Cuba van Mark en Jolien - WaarBenJij.nu ¡¡Sharks!! - Reisverslag uit Playa Santa Lucía, Cuba van Mark en Jolien - WaarBenJij.nu

¡¡Sharks!!

Blijf op de hoogte en volg Mark en Jolien

17 Juni 2014 | Cuba, Playa Santa Lucía

Hallo allemaal,

Nog steeds geen internet hier dus zullen straks in 1 keer alle verslagen gaan posten. Het is hier nu dinsdag en we zitten alweer drie volle dagen inPlaya Santa Lucía. Het resort is mooi en uitgebreid, het mooiste is nog wel de rust. Aangezien het hier nu laag seizoen is, zijn de resorts bijna uitgestorven en dat is echt heerlijk. We kunnen ons niet voorstellen hoe het is als je in de rij moet staan voor de bar, voor het buffet, bij de snackbar, bij de poolbar (ja hoor mojito en cuba libre vanuit het zwembad) of dat alle ligbedjes op het strand en bij het zwembad al bezet zijn. Blijkbaar is dat hier in het seizoen wel het geval, dan snap je hoe blij we met de huidige situatie zijn. We hebben al een lekker ritme hier te pakken: na het ontbijtbuffet een kopje koffie bij de lobby bar, dan even op het strand (altijd heerlijk frisse wind), dan richting duikschool voor duikje, na duiken in snackbar een verlate lunch en de eerste borrel, dan richting zwembad om af te koelen en de volgende borrels, dan in kamer even relaxen en douchen, dan richting avond eet buffet, dan weer naar lobby bar voor kopje koffie en dan bij de zwembadbar is vaak een show van het animatie team (hele musicals voeren ze op, vooral dans) en drinken we nog wat of nemen we de laatste mee voor op de kamer. Geen verkeerd leventje zo. Maar het hoogtepunt van elke dag zijn natuurlijk de duiken.

Zondag gingen we voor ons eerste duik en dat werd gelijk een gedenkwaardige: duiken met de haaien! De taxi volgeladen met duikspullen en zo richting het dorp om een gevangen Baracuda op te halen. Deze hangend uit het raam meegenomen naar de duikspot. Dit wrak uit 1905 ligt vlak voor de kust en je kan dan ook gewoon met een trapje het water in. De dive master brengt je naar de onderkant van het wrak op 26,5 meter diepte waar je in een zandbank gaat liggen. Dan begint hij vis te snijden en ja hoor er kwam al een haai nieuwsgierig kijken. Het zijn bull sharks van 3 meter die komen lunchen en wat een adrenaline kick geeft dat. De beesten zwemmen rond je heen en je kijkt je ogen uit. Wat een gratie hebben ze als ze bewegen en wat zijn ze mooi! Als er 1 op je af komt en je ziet de tanden gaat je hart toch even sneller kloppen. Er kwamen vier bull sharks op het aas af en dus keken we onze ogen uit. Gids Jorge trok nog even zijn trukendoos open en schoot nog wat vis om te voeren. Na het voeren keerden we om via het wrak de duik af te ronden. Dit was er zeker 1 voor de top 5. Maandag gingen we duiken bij een ander scheepswrakken wat de tand des tijds (en tij ;-) ) goed heeft doorstaan. Deze keer met een wat grotere groep. Het wrak was erg mooi en er zwommen veel vissen. Mooiste was een morene (soort aal) en een grote trompetvis. Dinsdag, vandaag alweer, gingen we voor onze derde duik en gingen we weer naar de sharks. Nu met andere mensen en wij konden mee. We lagen nu aan de andere kant van het wrak weer op een zeebank maar nu kwamen ze tijdens het eten recht op je af. Mark was een echte held en durfde van super dichtbij foto's te maken. Was weer een fantastische duik, deze keer met drie mooie bull sharks om ons heen. Tijdens de rest van de duik nog lion fish en scorpion fish gezien, beide ook erg mooi.

We zitten hier nog drie dagen en dan nemen we zaterdag nachtbus naar Havana. De komende drie dagen houden we ons ritme nog wel even vol.

Xx
Jolien en Mark