Cigars en La Habana - Reisverslag uit Havana, Cuba van Mark en Jolien - WaarBenJij.nu Cigars en La Habana - Reisverslag uit Havana, Cuba van Mark en Jolien - WaarBenJij.nu

Cigars en La Habana

Blijf op de hoogte en volg Mark en Jolien

26 Juni 2014 | Cuba, Havana

Hallo allemaal,

Het is alweer woensdag einde middag en dat betekent dat we overmorgen alweer naar Nederland gaan. Aangezien we hier nog nergens WiFi hebben gevonden, is het een grote verrassing wat een weer het is in NL en hoe erg de oranje gekte is losgebarsten. We hebben hier wel alles kunnen volgen dus weten dat we de volgende wedstrijd in Nederland kunnen kijken. Wat betreft het weer, zal het een stuk koeler zijn dan hier. De afgelopen weken hebben we soms wat buien gehad (gelukkig nooit als we echt onderweg waren) maar voor de rest is het super warm en vochtig. Het is gemiddeld 35 graden dus we zweten dagelijks wat af.

Hoe is het ons de afgelopen dagen vergaan? Allereerst hadden we zondag dan echt onze reisdag en hebben we de activiteiten van zaterdag herhaald. Maar nu stapten we om 15u de taxi in die ons naar Holguin ging brengen. Dat leek thuis op de kaart het makkelijkst, iets meer onderzoek had uitgewezen dat we veel beter via Camaguey terug konden. Maar nu hebben we ook nog het mooie Las Tunas gezien en Holguin. In Holguin zijn we afgezet bij het busstation waar we konden wachten op onze nachtbus. Plassen lukte ons nauwelijks daar, de meest smerige wc ooit waar de ratten wegrennen. En als je bedenkt dat we ook in India zijn geweest zegt dat wat... Om 20:30 reden we weg richting Havana, waar we de volgende ochtend om 7:15 aankwamen. We hebben beide redelijk geslapen en we konden mooi meteen aanschuiven bij ontbijt in hotel Club Atlantico in Playa Del Est.Het hotel was na Playa Santa Lucía wel even slikken: het is allemaal erg vervallen, groezelig, eten in warm restaurant waar we de koude gerechten links laten liggen ivm hygiene en vliegen maar wel een prachtig strand tot onze beschikking. Aangezien de cocktails beperkt aanwezig zijn allebei maar aan de Cubata (oude rum met cola). De zondag hebben we een lekkere chill dag ingebouwd met in zee zwemmen (lekker zand strand en helder water), luieren in de strandstoel, hamburger eten in snackbar, cocktails drinken en weer even zwemmen.

Gisteren hebben we gebruik gemaakt van de gratis transfer bus die ons naar het oude centrum van Havana brengt. Hier kunnen we ons drie uur vermaken en kunnen we dan weer mee terug. Om de gidsen met paardrijtochten door de stad te omzeilen een zijstraat ingedoken en kwamen we zo uit bij het museum van de revolutie. Hier wilde ik graag naar binnen, bij de ingang zie je de gaten nog in het marmer zitten waar de president is getracht te vermoorden. Verder leer je veel over de revolutie, wapens, de revolutie helden van Cuba (oa gebroeders Castro en Che), propaganda, de ontwikkelingen na de revolutie en pronkstukken zoals de boot waarin de revolutiestrijders aankwamen en restanten van een Amerikaans vliegtuig (waar de familie meer dan 20 jaar op het lichaam heeft moeten wachten omdat enige betrokkenheid ontkend werd). Verder maakten de bebloede kledingstukken ook indruk. Na dit museum door de stad gestruind, sigaren en rum winkels verkend en wat buit ingeslagen en wat gewinkeld. Het oude centrum van Havana bewaren we voor donderdag. Na terugkomst in hotel lekker rustig middagje bij het strand gehouden en 's avonds na het verschrikkelijke buffet te hebben aanschouwd bij een restaurantje in de buurt gaan eten. Dit beviel stuk beter. Bij terugkomst in het hotel kennisgemaakt met de animatie en na Club Caragol was dit een enorm lachtertje waarbij jong grut en een wat ouder stel (zo blij dat wij bleven zitten) een stom dansspel moest doen en toen een (kinder) disco waar wij ons uit de voeten hebben gemaakt.

Vandaag hadden we een leuk dagje op het programma: we gingen met de jeep naar Las Terrazas. Dit mooie gebied, gekenmerkt door de rijke koffie slavernij historie is nu middels terrassen omgebouwd tot een prachtig natuurgebied in de bergen waar mooie meren zijn en een schilderachtig dorpje. Onze gids Andy van Eco tours (een aanrader, hij was goed in Engels en vertelde ronduit) reed ons eerst naar de plek waar hij kaartjes voor ons ging regelen terwijl wij foto's bij het meer konden maken. Na een goede welkomscoctail en uitleg over het gebied zijn we eerst de enige Canopy tour van Cuba gaan doen. Dit was niet zoals in Maleisië lopen op bruggen door de bomen, maar drie tokkel banen door de valei. Altijd leuk om zo hoog en snel door de lucht te vliegen al was het wel erg snel voorbij. De volgende stops waren bij de bekende inwoners van het stadje: twee schilders en een (tragisch verongelukte) muzikant. Vooral het museum huis van de muzikant was indrukwekkend aangezien hij een prachtig huis had uitkijkend op het meer en de natuur. Vanuit zijn bad of wc keek je zo het meer over. Hierna gingen we koffie doen bij Maria, die heerlijke koffie voor ons had. Ze hebben hier dus een rijke koffie historie waar we later meer over zouden horen. Na het bezoek aan het enige hotel waar een boom echt doorheen groeit (respect voor natuur staat hier zo hoog aangeschreven dat bij bouw er omheen gebouwd moest worden) op naar de Banos del San Juan waar je in de rivier kan zwemmen. Het is een prachtig gebied waar het water op verschillende hoogtes een weg aflegt en zo allerlei natuurlijke zwembaden en watervalletjes ontstaan. Hier hebben we heerlijk gezwommen en afgekoeld (26 graden water wat best koud is) en toen konden we hier lunchen. Ook dit was weer prima verzorgd (lekkerste varkensvlees ooit!) en dus weer even echt heerlijk Cubaans gegeten. Hierna zijn we naar een oude koffie plantage gereden die gerestaureerd is en waar de overblijfselen van de slaven huizen nog zichtbaar zijn. Ook kon je nog precies zien hoe er gewerkt werd. Onze gids had ook veel aandacht voor de natuur en liet ons de koffie, bananen, mango, guave, avocado en nog veel bomen zien, de nationale bloem van Cuba die vrouwen tijdens revolutie voorzien van geheime boodschappen achter hun oren stopten en mooie vogels. Naast de roofvogels en nationale vogel, ook de kolibrie kunnen aanschouwen. Wat een leuk en snel vogeltje is dat! Hierna konden we weer twee uur terug rijden richting ons hotel, wat een leuke en geslaagde dag was dit!

Morgen nog een dagje Havana in en dan is vrijdag echt alweer de terugvlucht gepland om 20u. Het laatste verslag volgt dan natuurlijk.

Xx Jolien en Mark
Mark en Jolien