De berg, de hotsprings, cocktails en chillen in KK - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Mark en Jolien - WaarBenJij.nu De berg, de hotsprings, cocktails en chillen in KK - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Mark en Jolien - WaarBenJij.nu

De berg, de hotsprings, cocktails en chillen in KK

Door: Jolien

Blijf op de hoogte en volg Mark en Jolien

14 Januari 2016 | Maleisië, Kota Kinabalu

Wat een heerlijke laatste week hebben we gehad in Kota Kinabalu. Helaas vliegt de tijd en is onze vakantie alweer voorbij. De laatste 5 nachten zaten erin het le Meridien in KK waar we gratis konden logeren door alle punten die ik dit jaar had verzameld. We kregen de upgrade naar een suite waar we zelfs twee wc's hadden en een aparte zitkamer. Erg mooi en luxe hotel en ook weer een lounge waar we ' s avonds gratis hapjes en drankjes konden drinken terwijl we konden kijken naar een prachtige zonsondergang. De eerste dag kwamen we aan en hebben we nadat we ons geïnstalleerd hadden de stad een beetje verkend. Ook hebben we bij tour operators geïnformeerd wat we konden doen en meteen voor de dag erna een duiktrip geboekt. Na een lunch bij de Starbucks zijn we in het hotel lekker gaan zwemmen en toen lekkere gin tonics gaan drinken bij zonsondergang. Tegenover ons hotel ligt de night market waar je heerlijk kunt eten en super veel verse vis, groente en vlees kunt vinden. De bbq lucht ruik je al bij het zwembad gedurende de hele dag. Veel mooie kleuren en geuren en hier hebben we een nog beetje levende kreeft uitgezocht die vers voor ons op de grill werd gelegd met boter en knoflook. Dan aan een picknicktafel met plastic stoeltjes en bordjes ingepakt in plastic heerlijk gegeten.

De volgende ochtend moesten we ons om half 9 melden bij de jetty waar we duikspullen kregen en de boot opgingen. De groep bestond uit allemaal beginnersduikers uit China dus er werd ons al gezegd dat we onder water ons eigen gang konden gaan. Normaal houden we hier niet zo van, maar eenmaal beneden was er weinig zicht en de andere duikers botsten steeds tegen ons aan en verslechteren het zicht door steeds door het zand te duiken. Dus toch maar ons eigen route gaan volgen en ineens schrikt Mark van een kleine snelle vis die lijkt op een haai en vlakbij langskwam. En er was nog iemand geschrokken: een enorme rog werd wakker en zwom snel weg: te snel voor een foto. Maar eenmaal boven bleek dit heel zeldzaam te zijn en zelfs de dive master die al drie jaar hier dook had ze nog nooit gezien. De tweede duik was het zicht weer niet heel goed maar gelukkig wel wat mooie koraaltuinen, clownsvis en een tricker fish die ons aanviel en dus waarschijnlijk zijn eitjes wilde beschermen. Tijdens de lunch kregen we het fantastische nieuws dat die morgen de whale sharks gespot waren en dus voor het eerst dit jaar te zien. Deze duik gingen we dus op zoek naar ze en hoopten we met ze te kunnen zwemmen. Toen we in het water zaten hebben we allebei twee keer ze wel gehoord (heel hoog geluid) en waren ze waarschijnlijk vlakbij, maar met 5 meter zicht hebben we ze helaas niet gezien. Wel gaaf om te weten dat ze zo vlakbij zijn geweest. Het was wel mijn jubileum duik: 50 op de teller.

Op zondag zijn we dagje op stap geweest met een ouder Australisch stel uit het hotel: George en Carol. Hele aardige mensen die dezelfde tour als ons hadden geboekt: mount Kinabalu en de hot springs. Na een rit van ongeveer een uur kwamen we op de eerste stop waar je de berg prachtig zag lichten en je souvenirs kon kopen: we hebben weer een masker voor onze collectie gevonden. Na de foto de auto weer in en op naar het national park van mount Kinabalu. Wat dit gebied zo bijzonder maakt is de vele soorten orchideeën en vegetatie rond de 1000 meter. We werden met de gids door het park geleid die ons de verschillende plantensoorten en bloemen liet zien. Na een vroege lunch konden we de grootste bloem van de wereld bezoeken: de Rafflesia bloem bloeit maar 5 dagen per jaar dus je moet maar net geluk hebben en dat hadden we: er waren er 5 in bloei. De Rafflesia kan wel een meter in breedte worden, kan 1 keer per jaar bloeien maar het kan ook 25 jaar duren en kan wel 10 kilo zwaar worden. Als je hem ziet lijkt het meer op een bloem uit een sprookje en was dus erg mooi om in het echt te zien. Onderweg op het pad liet de gids ons nog de verschillende planten en vruchten zien en plukte ze verse cacao vrucht die mark kon proeven (met mijn allergie durfde ik dit niet) en volgens hem smaakt de vrucht nog helemaal niet naar chocola. In de auto weer een uurtje gereden naar de hot springs waar in verschillende natuur verwarmde baden je heerlijk kunt relaxen. Eerst maakten wij de klim naar boven voor een leuke canopy walk in de boomtoppen en hebben we ook nog de trail naar een prachtige waterval gemaakt. Op de terugweg even de vlindertuin in waar echt prachtige vlinders rondvlogen. We hadden niet zon zin om helemaal te zwemmen maar pootje baden in de hot springs was heerlijk. Het water was echt gigantisch warm en komt zo uit de berg. Na een fris drankje de auto weer in om g te rijden naar KK. Al met al een hele leuke dag en het was erg gezellig met George en Carol (waar we nu in Perth altijd welkom zijn).

Op maandag moesten we al vroeg ons bed uit: om 5:20 stonden we klaar in de lobby voor een dagje raften op de Padas. Eerst in de auto naar het station Beaufort waar we in een gammel en oude trein stapten omdat er geen weg naar de rafting locatie ging. In de trein genoten van een heerlijk ontbijt dat we hadden meegekregen uit het hotel (alles erop en eraan in plastic bakjes: super service). Hobbel de bobbel reden we door prachtig landschap langs stations die bestaan uit 1 kleine cementplaat midden in de jungle. Overstap maken op een station waar dan even locomotief losgekoppeld werd en aan de andere kant er weer voor werd gezet. Bij de locatie van het eindpunt van de raft stopte de trein voor 10 minuten zodat wij onze droge spullen konden afgeven en toen nog 10 km met de trein naar het startpunt. Na een korte uitleg konden we dan eindelijk de boot in. Met 4 Maleisische studenten mochten wij voorin om te sturen en konden we de stroomversnellingen goed aan zien komen. Voordat we konden beginnen even oefenen en laten zien dat je kunt zwemmen en de boot weer in kunt komen. Het water was jungle bruin, maar lekkere temperatuur en erin zwemmen was eigenlijk heel lekker. Toen we weer allemaal in de boot zaten kon het avontuur 10km gevaren en super gave stroomversnellingen meegemaakt. Af en toe stuiterden we van golf naar golf en kantelde de hele boot naar 1 kant maar gelukkig zijn wij er niet uitgevallen. Ook 1 versnelling mochten we zwemmend doen wat ook erg leuk was. Veels te snel waren we bij het eindpunt waar er een lunch stond te wachten. Daarna even wachten want de trein komt maar twee keer per dag en zo begon onze terugweg weer. Uiteindelijk waren we 6u terug in hotel en helemaal uitgeteld maar wel enorm tevreden. Na een drankje in de lounge zijn we bij aussies bar and grill gaan eten waar Mark genoot van de pittige Chili Crab. De baileys cheesecake als toetje was ook erg lekker, helaas nog half bevroren. Die ga ik in Nederland ook eens proberen te maken.

De laatste twee dagen hebben we chill dagen van gemaakt. Gisteren hebben we de hele dag bij het zwembad vertoefd. Ook zit hier de sauna dus ritme van ontspannen in de jacuzzi, zweten in de sauna, afkoelen in het zwembad en uitrusten op het bedje beviel prima. Voor de lunch hebben we gisteren het hard rock cafe Kota Kinabalu verkend en hier smaakten de bekende nachos erg goed. De late lunch zorgde ervoor dat we geen avond eten nodig hadden na ons borreluurtje in de lounge. Dus maar even wezen shoppen in de vele malls die in KK staan. Toen was het alweer de laatste dag en gelukkig vlogen we pas in de avond en konden we tot 18u in onze kamer blijven. Van Mark kreeg ik als verrassing twee uur durende massage bij de salon om de hoek zodat we helemaal ontspannen het vliegtuig ingingen. Na een korte stop op Kuala Lumpur stapten we om 23:55 in de laatste vlucht en arriveerden we lokale tijd om 6u morgens in Amsterdam. Nadat mijn bagage eerst naar de transfer was verstuurd deze toch met wat vertraging mee kunnen krijgen. In Amsterdam meteen wennen aan de kou en regen: 30 graden verschil voel je wel! Natasja stond ons op station Gouda op te wachten dus net lekker thuis gekomen.

Al met al vonden we Borneo erg mooi. De combinatie van prachtige natuur en strand beviel ons goed. De welvaart op Borneo is hoger dan op andere naburige landen wat je merkt in de infrastructuur. Vooral dat er op elk vliegveld gewoon een taxi stand is met vaste prijzen in plaats van 100 mensen die aan je trekken is iets wat ons erg beviel. De mensen zijn allemaal super aardig en je merkt een natuurlijke nieuwsgierigheid naar bijvoorbeeld Mark die er Maleisisch uitziet en die met een blonde dame over straat loopt. We hebben enorm genoten van deze reis, zijn weer helemaal opgeladen en hopen snel weer zon mooie trip te mogen maken!

Xx Jolien en Mark

• 14 Januari 2016 - 22:06

Corry:

Hoi lieverd, maar het leukste is toch dat ik je al weer lekker geknuffeld heb!
Mark en Jolien

Actief sinds 18 Juli 2008