De safari is begonnen! - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Mark en Jolien - WaarBenJij.nu De safari is begonnen! - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Mark en Jolien - WaarBenJij.nu

De safari is begonnen!

Door: Jolien en Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark en Jolien

10 Juni 2017 | Tanzania, Arusha

Dinsdagochtend zette Martin ons af bij Schiphol want onze volgende mooie reis ging van start en een hele bijzondere: onze huwelijksreis! Na vrijdag een prachtige dag en knalfeest te hebben gehad met onze familie en vrienden konden we pinksterweekend rustig bijkomen, de indrukken verwerken en inpakken maar! We gaan eerst naar Tanzania voor een 10daagse safari en vliegen dan door naar Zanzibar voor nog 9 dagen duiken en relaxen. Eerste keer safari voor ons dus we hebben er enorm veel zin in!

In de KLM lounge om 8:30 aan de champagne - we hadden immers wat te vieren.De vlucht van 8u25 werd comfortabel gemaakt voor het kersverse bruidspaar met ruimere stoelen en champagne - goed begin! In de avond landen we en stond onze chauffeur op ons te wachten. Een klein uurtje reiden naar Arusha, waarvan de laatste kilometers over een hobbelig zandweggetje. Maar het hotel zag er prachtig uit met een giga zwembad dus dat was perfect! Deze avond na wat drinken ons bed ingedoken.

De volgende dag hadden we nog een bijkomdagje in Arusha. Onze reisgids Karin kwam tijdens het ontbijt langs om de reis door te nemen en vragen te beantwoorden. Erg leuke vrouw die door de liefde naar Tanzania is verhuisd en nu reizen organiseert. Als je dan hoort hoe het systeem werkt van loket naar loket voor toegangsbewijzen van de parken zijn we blij dat we deze keer niet op de bonnefooi gaan. Via het hotel wordt een citytour georganiseerd en dus komt Elia Sylvester ons ophalen. We gaan het hobbelige pad af en lopen via de weg waar allemaal vrolijke muziek klinkt (om de aandacht te trekken zodat mensen kijken wat er verkocht wordt) richting de andere kant van de stad. Aan de ene kant wonen de mensen, aan de andere zijn de markt en de bedrijven. We lopen over de markt waar prachtige groenten en fruit wordt verkocht, medicijnen bij 2 medicijnmannnen, specerijen, heel veel levende kippen, gedroogde vis en vlees. Je kijkt en ruikt van alles. Hoewel de dag fris begon werd het nu steeds warmer dus lopen we terug omhoog naar ons hotel om van het zwembad te genieten. Onze eerste maaltijd daar is weer een feest, de kok was mijn allergie vergeten dus na een hap met een soort pindasaus was het diner voor mij voorbij. Gelukkig werkten de medicijnen en zijn we op tijd naar bed gegaan.

Op donderdag startte de safari om 9u en ontmoeten we onze chauffeur: Rajai. We hebben privé safari dus best veel ruimte in de Toyota Landcruiser. Gaaf is dat dak omhoog kan zodat je ook kan blijven staan en zo de dieren kan zien. Allebei staand in de auto achter elkaar met het dak vast hotsend en botsend over de weg is een soort avontuurlijk Titanic plaatje - genieten samen! Vandaag bezoeken we Tarangiti national park - home of the elephant. In dit bescheiden park hebben we al enorm veel dieren gezien: olifanten, giraffen, struisvogels, buffels, antilopen, everzwijnen, bijzonder gekleurde vogels en bavianen. Onze nieuwe verrekijker werkt goed en zon game drive bevalt ons wel. Het hotel heeft lunch meegegeven dus op een picknick plaats genieten we van het uitzicht en de lunch. De apen proberen ook wat mee te pikken en ja hoor: 1 auto is vergeten zijn dak dicht te doen. Aapje erin en komt eruit met een rol koekjes, zo uit de tas gepakt. Een schreeuwende gids maakt weinig indruk en zo heeft aapje zijn lunch ook te pakken. We rijden na de lunch door prachtige landschappen en zien van alles tot we aankomen bij Whistling Thorn Camp: aan de rand van het national park slapen we vanavond in een tent omgeven door dierengeluiden. Om 18:30 komen ze wat warm water brengen in onze 16L tank dus kunnen ons dan snel afspoelen voordat we gaan eten terwijl we kijken naar Bush TV. We zijn benieuwd!

De Bush tv was de moeite waard: waar anders krijg je verse popcorn, een biertje, kampvuur en een lokale dans voorstelling? Na het half uurtje tv kijken stond het eten op tafel: verse selderij soep en daarna diverse Tanzaniaanse gerechten. Groenten als ochra en white tomato moeten we nog aan wennen, maar de avocado's en mango's zijn echt fantastisch. Na het eten snel onder begeleiding naar de tent: misschien liggen er wilde dieren op de loer. Om 10u wordt elektriciteit uitgeschakeld en zo liggen we op tijd in bed te luisteren naar alle dierengeluiden om ons heen.

Na een heerlijke nacht en ontbijt konden we de tent verlaten en richting bewoonde wereld - na een uurtje rijden komen we aan bij Fanaka Lodge. Hier slapen we vanavond en kunnen we chillen bij het zwembad maar eerst staat er een fietstocht op het programma. Mooie mountainbikes staan voor ons klaar en zo beginnen we met een tocht door het dorp. Alle kinderen uit het dorp komen aangerend als we langsrijden om hello te zeggen en een high five te krijgen. Over zandwegen komen we aan bij de bananen plantage waar wordt uitgelegd hoe bananen verbouwd worden. De volgende stop is bij een hutje waar uitgelegd wordt hoe mensen op een keukentje buiten boven het haardvuur koken. Hier ook veel kinderen aan het spelen die mijn lange nagels heel interessant vinden en hier graag even aan voelen. Op de markt lopen we rond waar we de rode banaan kopen om te snoepen: deze banaan is luxer dan de gele en smaakt voortreffelijk. Weer op de fiets vliegen grote vogels - een soort ooievaar - in grote getallen over ons heen en we rijden langs bomen waar duizenden vogels inzitten. Daar is de ingang van Blijdorp niks bij. Ook de lokale artiesten worden bezocht waar we een mooi traditioneel wedding mask kopen voor onze verzameling. De lunch wordt gegeten te allemaal lokale specialiteiten, erg lekker allemaal. Vooral de gekruide rijst en een soort witte mais valt goed in de smaak. Na de lunch fietsen we rustig naar de lodge terug waar we de fiets van de middag chillen bij het zwembad. Avondeten hebben we net gehad, waarbij we het hilarisch vinden dat we nu al drie dagen op rij een soort maggi basis soep krijgen met elke dag een andere groente (bloemkool, selderij, wortel) maar steeds smaakt hij bijna hetzelfde....benieuwd welke smaak we morgen krijgen....

• 10 Juni 2017 - 20:59

Corry:

Hoi lieve Mark en Jolien,

Wat een heerlijke start van jullie vakantie. Al zoveel grote dieren gezien en dan zo'n leuke fietstocht! Ik begrijp dat het daar warm is, maar is het uit te houden of is het een vochtige warmte? Spannend lijkt het mij om in een tent in de bush te slapen.
    Heel veel liefs en geniet! Corry

• 11 Juni 2017 - 13:42

Adrie En Jan:

Lieve Mark en Jolien,

Leuk dat de KLM dit dit gedaan heeft. Toch een leuk stukje service.
    Heel fijn om te lezen dat jullie heel erg genieten van jullie huwelijksreis.
    En het is nog maar net begonnen. Het was weer super om het verslag te lezen.
    We kijken al uit naar de volgende.

Heel veel liefs en heel veel plezier !!!
    Jan en Adrie.

• 11 Juni 2017 - 21:16

Almaz Wijkel:

Wou wat gaaf.. Zo te lezen zijn jullie aan het genieten... maakt me jaloers.. ik wil ook weer naar Afrika...
    geniet er lekker van samen..
    liefs van ons 4
Mark en Jolien