Final days @ Stone Town - Reisverslag uit Stone Town, Tanzania van Mark en Jolien - WaarBenJij.nu Final days @ Stone Town - Reisverslag uit Stone Town, Tanzania van Mark en Jolien - WaarBenJij.nu

Final days @ Stone Town

Door: Jolien en Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark en Jolien

24 Juni 2017 | Tanzania, Stone Town

In Stone Town slapen we in het ruïne hotel van Marriot en bij aankomst waan je je in een Indiana Jones film set. We hebben de upgrade naar de honeymoon suite wat een giga balkon heeft en prachtige kamers. Hier mogen we onze laatste drie nachten spenderen. Het privé strand ligt aan de lagune waar ook een mooie steiger met bedjes staat. Al met al een plaatje! Na aankomst gelunched in het restaurant waarna we de bedjes op het strand hebben uitgetest. Daarna richting receptie om wat tours voor de komende dagen te regelen. Ook 's avonds in het restaurant gegeten want we zitten een beetje in the middle of nowhere.

Op woensdag werden we om 9u opgepikt om naar het prisoners island te gaan. Dit eiland op een half uurtje varen is nooit echt in gebruik geweest als gevangenis, want na oplevering in 1893 was er een cholera uitbraak en werd het eiland gebruikt voor het in quarantaine plaatsen van mensen. Maar tijdens de rondleiding door de gevangenis zie je wel de cellen en de boeien die op de grond liggen. Het eiland is nu een hotel en ook een reuzenschildpadden centrum. Dit is de twee na grootste schildpad op aarde en we mogen ze spinazie voeren en aaien. Bizar hoe groot ze zijn en als je ze een beetje kietelt staan ze op om nog verder gekroeld te kunnen worden. Sommige schildpadden wegen 250 kilo en zijn meer dan 190 jaar oud! Zelfs Mark durft ze te aaien wat heel wat is en de foto met de selfie met de schildpad is hilarisch - al begon hij daarna bijna op onze slipper te plassen. Na dit rondje op het eiland mogen voor de kust snorkelen bij een mooi koraal rif en liggen we zo heerlijk te dobberen in het mooie water. Aan boord heeft de kapitein vers fruit voor ons en het moet gezegd worden: Mark heeft nog nooit in zijn leven zoveel fruit op. Terug in hotel wacht het strand op ons en gaat de zon prachtig onder.

Op donderdag is alweer onze laatste excursie dag en we starten om 9:30 met een trip naar het oude centrum van Stone Town. Hier lopen we 2,5u rond met een gids die ons van alles over de historie verteld en over de kleurrijke markt rondleidt. De kleurrijke gebouwen en kleine steegjes doen meer mediterraans aan dan je zou denken van een Afrikaans land. De meeste indruk maakt het slavenmuseum en monument, Zanzibar was namelijk een hotspot voor de slavernij handel en heeft hier een trieste historie in. Erg heftig om de memoires te lezen en een geschiedenis les te krijgen in echt mensonterende praktijken. Het maakte ons ook weer bewust dat slavernij in meerdere vormen ook tegenwoordig nog plaatsvind.
Terug in het hotel hebben we even wat tijd op het strand voordat de taxi ons om 16:30 ophaalt voor ons laatste diner. We rijden naar de oostkust van het eiland waar het restaurant the Rock is. Dit restaurant staat op ene rots vlak voor de kust waar bij laag water je ernaartoe kan lopen en bij hoog water een bootje je brengt. Het restaurant is echt magnifiek qua locatie en op het terras drinken we eerst een cocktail. Vervolgens hebben we een heerlijk diner met vis carpaccio, kreeft (Jolien met pasta en mark van de bbq) en ook nog een heerlijk toetje. Voortreffelijk gegeten en een passend afsluiting van onze vakantie op zon bijzondere plek. Vrijdag hebben we wel nog de hele dag op het strand kunnen chillen omdat we pas om 19u naar vliegveld moesten. Mark was het alweer zat na 2u op het strand en Jolien wilde zo lang mogelijk blijven liggen maarja de reis zat er dan echt alweer op.

Wat we heel bijzonder vonden aan Tanzania is de openheid en hartelijkheid van mensen. Het lijkt of iedereen echt het fijn vind om je te helpen en zijn/haar werk te doen. Ook de sanitaire voorzieningen waren heel de reis super goed, dat hebben we wel eens anders meegemaakt. Voor het duiken zouden we niet zo snel weer terug gaan naar Zanzibar en zijn er mooiere plekken. Maar terug naar het vasteland voor de neushoorn en de migratie willen we zeker. Al met al weer een hele mooie en bijzondere reis geweest. Het is nu zaterdagmorgen en we zijn net geland, op naar ons mooie huisje dat nog steeds versierd is.

• 24 Juni 2017 - 17:34

Corry:

Hoi lieverds,
    Het was fijn jullie vanmorgen weer te zien in het kille, natte Nederland. Jullie hebben een heerlijke vakantie gehad. En nu lekker nagenieten!
Mark en Jolien

Actief sinds 18 Juli 2008