Vallei van de paarden - Reisverslag uit Viñales, Cuba van Mark en Jolien - WaarBenJij.nu Vallei van de paarden - Reisverslag uit Viñales, Cuba van Mark en Jolien - WaarBenJij.nu

Vallei van de paarden

Blijf op de hoogte en volg Mark en Jolien

10 Juni 2014 | Cuba, Viñales

Hallo allemaal,

We zijn nu twee dagen in Cuba en het bevalt ons zeer goed! Zaterdag zijn we om half 6 geland en konden we zo doorlopen bij de douane. Alle horror verhalen op internet gingen gelukkig niet op. Zo zouden we moeten bewijzen dat we verzekerd zijn en mocht je geen apparatuur mee met gps: niks van gemerkt! Na de douane stond onze transfer al klaar die ons naar Vinales zou brengen. Eerst even de euro's wisselen voor CUC want pinnen doen ze hier niet aan. Met een grote stapel CUCs de taxi in, helaas geen mooie oldtimer maar wat een gave auto's zie je hier rijden!

Een goede twee uur later kwamen we aan bij hotel los jazmines en wat een locatie is dit! We zitten midden in de valei en kijken uit op de velden met koffie en tabak en de bergen in de verte. We konden nog snel avondeten incl mojito voor 2 CUC (ong 1,50 euro) in hotel en toen zijn we snel ons bed in gedoken.

En dan wordt je wakker, loop je naar balkon en dan heb je zo'n gaaf uitzicht dat je blijft kijken: echt prachtig! Heb begrepen dat Fidel wegens de locatie orders heeft gegeven dit hotel hier te bouwen met een prachtig zwembad uitkijkend op de vallei. En mooi! Na het ontbijt georiënteerd op tripjes en besloten dinsdag naar cayo levinas te gaan (eiland voor de kust) en morgen via een mannetje van het hotel van het hotel een trip op een paard. De dag besteed door met taxi naar vinales te gaan (4km) en hier rond te lopen, wat te drinken en churros te eten. Het is een lieflijk stadje met een oud dorpsplein, een mooie kerk en de bekende gekleurde huizen incl propaganda kunst. Op terugweg bij tabaksboer langs geweest waarna het keihard ging regenen. Gelukkig mensen gevonden die ons lift wilden geven na hotel. Na lekker chill middagje en avondeten zijn we er vroeg ingedoken.

Vandaag stond de wekker alweer vroeg omdat we om 9u een trip met een paard gingen maken. Na een kort taxi ritje stonden daar onze paarden klaar: Sincerra en Chico (of zoiets). Ze zagen er gelukkig goed uit en zo gingen we op stap. De tocht leidde ons door de vallei waar we koffie, drie soorten aardappels, mango, bananen, rietsuiker, mais en nog veel meer gewassen zagen. De natuur was prachtig; met rode klei grond, onherbergzaam en wilde paden, prachtige fauna en flora was het echt genieten. Na ongeveer twee uur kwamen we aan bij een grot waar een man ons doorheen leidde met twee lampen. Prachtige stalagmieten en stalagtieten en in het midden van de grot kon je zwemmen. Wat een waanzinnige ervaring om zo alleen (de gids ging terug om andere mensen op te halen) bij het schijnsel van 1 lampje te zwemmen in een grot. Ook best spannend, stiekem zijn we helden op sokken. Modderig, afgekoeld en ervaring rijker sprongen we weer op paard richting tabaksboer. Onder het genot van een Coco loco (je neem een kokosnoot, maakt hem open en giet er wat honing en rum bij en roeren en drinken maar) rolde deze boer een sigaar voor ons en vertelde alles over het fermenteer proces. De boer mag 10% van de oogst houden voor eigen gebruik, 90% gaat naar de fabrieken. Erg leerzaam en Mark beloonde hem dan ook door wat voorraad op te kopen. Half teut op de paarden gestapt en terug naar vinales gereden. Savonds uit eten geweest bij paladar: soort huiskamer restaurant zonder menu. La terrazza zag er echter uit als een restaurant, het menu (aardappelsoep, Kreeft vd bbq, polenta, bonen soep, rijst en groenten) smaakte heerlijk en voldaan zijn we net terug in hotel. Morgen al om 8u vertrekken richting het eiland cayo levisa. Hallo allemaal,

Xx Jolien en Mark

• 14 November 2014 - 19:05

Anna-Vera:

Leuk deze voorpret :-) !!
Mark en Jolien

Actief sinds 18 Juli 2008