Sounds of the jungle - Reisverslag uit Miri, Maleisië van Mark en Jolien - WaarBenJij.nu Sounds of the jungle - Reisverslag uit Miri, Maleisië van Mark en Jolien - WaarBenJij.nu

Sounds of the jungle

Door: Jolien

Blijf op de hoogte en volg Mark en Jolien

29 December 2015 | Maleisië, Miri

Hallo allemaal,

Zittend op mijn ligbed op ons balkonnetje uitkijkend op wit strand, palmbomen en de azuurblauwe oceaan schrijf ik dit bericht: kan stukken slechter! We zijn vanmorgen aangekomen op Mabul island en hebben onze eerste duiken al achter de rug. Maar de afgelopen dagen hebben we nog veel meer gedaan.

We vlogen tweede kerstdag (zaterdag) vanuit Miri naar Mulu nationaal park. Mark helemaal blij want we gingen met een propeller vliegtuigje. De landingsbaan was echt een kleine strook weiland waar we middenin de jungle konden landen. Met de taxi was het nog maar 2 minuten rijden naar de ingang van het national park waar we ook sliepen. Via een loopbrug over de rivier loop je zo het park op en hoor je alle mooie jungle geluiden. Bij het inchecken gelijk alle tours geboekt en konden meteen in de middag al mee met de eerste. Ons huisje was echt prachtig en behoorlijk luxe: zo is slapen in de jungle prima te doen. In de middag gingen we onze eerste tocht doen naar de deer cave en de long cave. Via een houten vlonder door de jungle liepen we 4 kilometer naar de eerste grot. We hadden nog spierpijn in de kuiten van de grotten bij Niah en met alle trappen werd dit alleen maar erger. Waar we de dag ervoor in verlaten grotten liepen die best spooky waren, vonden we dit meer Valkenburg maar dan 10 keer mooier. De twee grotten die we nu bezochten hadden stevige looppaden en trappen en waren goed verlicht. Vooral de tweede grot maakte indruk: hier wonen meer dan 3 miljoen vleermuizen in 52 verschillende soorten. Je liep door de mesthopen heen waar vervolgens duizenden kleine kakkerlakken zich weer tegoed aan deden. Doordat de grot echt enorm is maakte hij veel indruk. Na deze twee grotten gingen we naar de vleermuizen spottersplek waar tussen 16-18 de vleermuizen de grot verlaten om zich te voeden. Dit moet een prachtig plaatje zijn, al laten ze zich niet zien bij regen. En ja hoor, toen wij net zaten begon het te regenen en hebben dus onder het afdakje voor niks zitten te wachten. Toen het weer opgedroogd was terug gelopen naar het park waar we heerlijk hebben gegeten zoals rendang en gefrituurde courgette. Aangezien halverwege ook nog het licht uitviel was het een heerlijk romantisch kerst diner bij hoofdlampjes licht.

Ik heb heerlijk geslapen met de jungle geluiden en Mark dacht vooral aan alle beestjes en kon wat minder slapen met alle geluiden. We waren vroeg opgestaan omdat we om 9:15 alweer voor de volgende Tour klaar moesten staan. Nu in een longboat op weg naar twee grotten: lady cave en clear water cave. Vooral de tocht over de jungle rivier vonden we beide erg leuk. Na weer enorm veel trappen beklommen te hebben kwamen we bij lady cave waar er echt prachtige stalagmieten en stalactieten waren en weer zulke grote ruimtes en sculpturen die erg bijzonder waren. In de clearwater cave was er ook nog een heldere rivier die erdoor heen liep en toen we uit de grot kwamen mochten we hier ook zwemmen. Na een heerlijke frisse duik terug in de boot naar het park. In de middag een eigen hike gedaan naar de Paku waterval. Aangezien het begon te regenen als echte bikkels met poncho door de jungle heen en hopen dat er geen bloedzuigers waren. Het natte en drassige pad was kriskras door de jungle en erg mooi, helaas dat de waterval toen we daar eindelijk waren enorm tegenviel en meer een klein stroompje was. Gelukkig was het regenen weer minder geworden en zijn we weer terug naar het huisje gelopen. Ook deze avond op het park weer erg goed gegeten, echt een aanrader om hier te slapen en te eten.

Gisteren was het een reisdag voor ons al mochten we eerst nog de canopy walk doen om 10u morgens. Een parcours in de boomtoppen van 480 meter lang en dit was weer erg leuk. Het blijft bijzonder om zo hoog tussen de boomtoppen te lopen en we hadden nog gezelschap van een super schattig eekhoorntje. Terug gelopen naar het park waar we na een snelle lunch naar het vliegveld gingen. Toen begon de trip van Mulu naar Kota Kinabalu met een stop op Miri, toen een overstap op KK naar Tawau waar we gisteravond aankwamen. In het hotel was niks meer open dus maar gewoon naar bed gegaan.

Vanmorgen werden we 7:30 alweer opgehaald om ons naar Semporna jetty te brengen om hier de boot naar Mabul te pakken. Ons resort had alles perfect geregeld en zo konden we met een kleine speedboot naar het eiland waar we om 10:30 aankwamen. Na een briefing hadden we een half uur om even de spullen in het huisje te brengen en toen werden we verwacht voor onze check duik. Deze duik werd gedaan vanuit het buur hotel dat op water ligt en we zagen al veel mooie, bijzondere en grote vissen. Zelfs een enorme vis (waarschijnlijk reuzen tandbaars) die even groot als ik was en rustig voorbij zwom. Na deze duik konden we even lunchen en om 14:30 konden we alweer met de boot mee voor onze volgende duik. Vlak voor het eiland werden we door de stroming meegevoerd langs een reef wall en echt prachtige vissen gezien. Ook al 7 schildpadden gezien en sommige die even groot als ik waren, ik blijf dit echt fantastische beesten vinden. Al met al twee heerlijke duiken gehad en bij zonsondergang een drankje gedronken bij de bar. Het sipedan Mabul resort is echt prachtig en ons huisje is echt een paradijs. We zitten hier de komende week dus gaan enorm genieten en de volgende keer meer duikavonturen.

Tot snel weer,
Xx
Jolien en Mark

• 29 December 2015 - 17:25

Adrie:

Was weer een mooi verhaal, kijk al uit naar de volgende.

• 29 December 2015 - 18:35

Nicole :

In één woord: wow! Erg benieuwd naar de volgende verhalen! Geniet!

• 29 December 2015 - 23:22

Corry:

Wat leuk om jullie verhaal te lezen. Jullie ondernemen veel en zien prachtige dingen. Mooie duikverhalen vooral. Zeeland was ook mooi, maar kan niet tippen aan jullie resort. Geniet er samen maar veel van! Veel liefs van ons!
Mark en Jolien

Actief sinds 18 Juli 2008