Op safari in Sepilok en Sandakan - Reisverslag uit Sandakan, Maleisië van Mark en Jolien - WaarBenJij.nu Op safari in Sepilok en Sandakan - Reisverslag uit Sandakan, Maleisië van Mark en Jolien - WaarBenJij.nu

Op safari in Sepilok en Sandakan

Door: Jolien

Blijf op de hoogte en volg Mark en Jolien

07 Januari 2016 | Maleisië, Sandakan

De vorige keer was ik helemaal de beste grap op Sipedan vergeten. Na de aankondiging van de duik locatie werd gevraagd: which kind of fish will we see? Waarop hij doodleuk antwoord:' hmm Many fish'. Wij lagen helemaal in een scheur om deze nieuwe vissoort.

Vandaag alweer de laatste dag in Sandakan. We hebben eerst twee nachten in de jungle van Sepilok geslapen. Na een karig ontbijt waarvan de gang naar het toilet meteen kon starten gelukkig geen probleem om het orang oetang sanctuarium te vinden op 5 minuten lopen. Na betaald te hebben loop je via een pad 5 minuten door de jungle waar een voederplatform staat. Er is geen garantie op de dieren en het wordt als succes beschouwd als ze in het bloei seizoen niet komen aangezien ze dan weer zelf in staat zijn om voor zichzelf te zorgen. De opvang is erop gericht om de orang oetangs weer terug in de natuur te plaatsen nadat ze veelal een nare start in het leven als huisdier hebben gehad. We hadden geluk en we zagen in de bomen om ons heen al verschillende orang oetangs en op het platform kwamen er twee om te eten. De verrassing kwam vlak voorbij gelopen toen zelfs op ons loop platform twee orang oetangs dezelfde weg als ons gebruikten. Wat lijken deze dieren toch op mensen en het eten met handen en voeten is iets wat ons best handig leek (en wat wij ergens in de evolutie zijn kwijt geraakt: 4 handen).

De tweede voederplatform zit je als toeschouwer achter glas en zijn veelal de kleinere orang oetangs te vinden. Erg leuk om ze te zien klimmen en klauteren met elkaar. Na een filmpje over het park en wat drinken/groene pannenkoek op maar het sunbear sanctuary aan de overkant. Deze kleinste beer soort is super schattig en kan enorm goed in bomen klimmen wat twee beren ons even lieten zien. Hierna zijn we te voet naar het rainforest discovery centre gegaan waar je weer via een canopy in de bomen in de jungle boomtoppen liep. Was een leuke wandeling al was deze veel breder en minder in de outback dan die in Mulu. S avonds hebben we wederom in de Lindung Gallery cafe gegeten en cocktails gedronken aangezien dit het enige restaurant was die we snel konden vinden (ons hotel kon ook, maar na het ontbijt en de recensies vertrouwden we die keuken niet meer helemaal).

Dinsdag vertrokken we van Sepilok naar Sandakan waar we eerst de stad een beetje hebben verkend en op zoek gingen naar een Tour operator. In het hotel kregen we uiteindelijk de beste deal dus geregeld dat we 1 dag op de Kinabatangan rivier gingen varen en 1 dag op pad in de mangrove en op zoek naar vuurvliegjes. De rest van de dag hebben we vertoefd bij het prachtige zwembad van ons hotel (four points van Sheraton). Het zwembad loopt visueel over in de zee en is echt prachtig dus was genieten. Door mijn platinum status bij Sheraton konden we s avonds genieten van gratis cocktails en hapjes in de lounge bar waar we veelvoudig gebruik van hebben gemaakt. Toen we daarna uit eten gingen was onze eetlust eetlust eigenlijk alweer voorbij...

Gisteren hebben we na een heerlijk ontbijt nog even een uurtje kunnen zwemmen waarna we in de auto stapten op weg naar Kinabatangan. Deze enorme rivier stroomt door de jungle en op een bootje ga je op dierensafari. Om daar te komen moesten we wel eerst 2,5u rijden maar aangekomen stond de thee op ons te wachten. In een mooie stevige boot waar we met 2 andere Australische toeristen inzaten gingen we deze gigantische rivier op. Hij stroomt behoorlijk, is super breed en continue komen er hele bomen en planten voorbij gedreven. In de eerste bomen hadden we al longtail monkeys gevonden en dit beloofde veel goeds. En ja hoor, we hadden geluk want even later zagen we wilde olifanten. Het eerste gezin stond met drie volwassenen en een kleintje te grazen aan de waterkant, vervolgens was er een gezin met twee olifanten met twee kleintjes en hierna nog een groepje olifanten. Prachtige beesten allemaal en super gaaf om deze zo te spotten. De rest van de tour hebben we nog grote hornbill vogels, orang oetangs en enorm veel soorten apen gezien: soms wel met 20 tegelijkertijd in de boom. Al met al hebben we ons een dikke twee uur prima vermaakt in de boot. Bij aankomst stond het eten voor ons klaar (kerrie achtige kip en aardappel, heerlijke sperziebonen, geroerbakte witte kool en rijst). Toen weer de auto in richting Sandakan waar we moe maar tevreden ons bed in zijn gedoken.

Vandaag konden we ons eerst rustig vermaken aan het zwembad waarna we na een goede lunch opgehaald zouden worden voor onze vuurvliegjestocht. Na ongeveer een half uurtje in de auto kwamen we aan in een klein dorpje waar we ontvangen werden door de gids en zoete thee en lekkernijen aangeboden kregen (gefrituurde zoete aardappel in tempura en soort zoete bapao cupcakes zonder vlees). Hierna kregen we een korte rondleiding door het dorp en het plaatselijke biljartspel zonder ballen maar met fiches. Toen gingen we de boot op en vaarden we door de prachtige mangrove. Voor de zonsondergang - al waren we net te laat - maakten we een tussenstop op een eilandje en hier liepen we even rond tot de duisternis was gevallen. Weer in de boot begon het al echt te schemeren en gingen we dieper de mangrove in. De vuurvliegjes zijn er lang niet altijd dus was afwachten of we geluk zouden hebben. Uiteindelijk kwamen we bij een boom en toen de gids begon te lokken met haar zaklantaarn zagen we er veel meer aan en uit flitsen. Wat een prachtig gezicht: net een kerstboom! Doorvarend kwamen er steeds meer tegen en ook in het water was allemaal oplichtend plankton te zien. Je wist niet waar je moest kijken: boven je een helderen sterrenhemel met duizenden sterren, in het water oplichtend plankton en allemaal bomen die oplichten en af en toe een dapper mannetjes vuurvliegjes die begint te vliegen. Wat een ervaring! Op de terugweg konden we drie krabvangers omhoog halen die we op de heenweg hadden neergelaten en ja hoor in de mijne zat een vette krab! Die konden de villagers mooi opeten! Hierna werden we netjes bij het hotel afgezet waar we net lekker sushi hebben gegeten. Nu moeten we de tas weer gaan pakken want morgenochtend vliegen we naar Kota Kinabalu voor onze laatste 5 nachten alweer. Wat vliegt de tijd hier!

Tot snel,
Xx Jolien en Mark

• 07 Januari 2016 - 22:11

Corry:

Hoi lieverds,
    Wat een prachtig verhaal en wat zien jullie schitterende dingen. Ik zou ook graag olifanten willen zien, maar in Zevenhuizen zijn ze niet te vinden. Die vuurvliegjes lijken me ook prachtig. We kunnen vast wel meegenieten via jullie foto's. Platinum status is dus niet verkeerd. Geniet nog van de mooie stranden en de blauwe zee voordat het drukke leven weer begint. Liefs van mij.

• 10 Januari 2016 - 11:42

Adrie:

Hoihoi,

Jullie hebben ook een super vakantie, Het blijft heel leuk de verhalen te lezen.
    Nu alweer de laatste week....
    Geniet er van en tot snel!!!

Liefs van ons.

• 10 Januari 2016 - 12:50

Anna-Vera:

Heerlijk hoe jullie al het eten beschrijven, hopelijk naast dat ontbijt geen buikloop meer?

Vet ook die natuur, mooi die wilde olifanten, benieuwd naar de plaatjes.

Geniet van laatste dagen! Xx ook van Wouter

• 13 Januari 2016 - 13:37

Nicole:

Hee Jolien en Mark,

Wat heerlijk om jullie belevenissen weer te kunnen volgen.
    Geniet ervan samen!!

Liefs, Nicole