Aloha Big Island - Hilo & Waikoloa - Reisverslag uit Waikoloa Village, Verenigde Staten van Mark en Jolien - WaarBenJij.nu Aloha Big Island - Hilo & Waikoloa - Reisverslag uit Waikoloa Village, Verenigde Staten van Mark en Jolien - WaarBenJij.nu

Aloha Big Island - Hilo & Waikoloa

Door: Jolien & Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark en Jolien

29 November 2018 | Verenigde Staten, Waikoloa Village

In Vulcano was er niet zoveel te beleven 's avonds dus na een goede Thaise maaltijd bij Thai Thai zijn we op tijd naar bed gegaan. Helaas miezert het de volgende ochtend en zal dat doorgaan tot 13u. Gelukkig is het wel warm nog dus dan maar in korte broek een beetje nat worden. Onze eerste stop is bij de streaming vents waar uit de grond rook komt doordat regenwater op hete grond komt. Ook kan je hier mooi de krater inkijken waarbij veel rook in ziet, dit is de vulkaan die in augustus is uitgebarsten waardoor ook nog veel paden onbegaanbaar zijn. We rijden de chain of craters road naar beneden naar de zee waar een mooie arch in de zee staat. We vragen ons af of net als in Malta deze ook over paar jaar ineens weggeslagen wordt door de golven. We maken een kleine hike over prachtig lava landschap waar de route wordt aangegeven door opgebouwde rotsblokken waar we ook aan meebouwen. Vanuit Vulcano is het nog een uurtje rijden naar Hilo waar we in Aaron's cottages verblijven. We lopen de straat af naar een rotsstrand waar de golven enorm hoog tegen de rotsen slaan, prachtig gezicht! We besluiten bij Hula Hulas een coctail te drinken en naar de zonsondergang te kijken, dit Hilton hotel zou zeker aanrader zijn voor volgende reis. We eten bij Jackie's Rey in Hilo, ook een aanrader van collega en eten beide heerlijke vis hier.

Op dinsdag vertrekken we in Hilo en gaan we langs de watervallen. De eerste watervallen bij Akaka Falls zijn prachtig in een regenwoud setting en met 400ft naar beneden is het een schitterend plaatje. Vanuit hier rijden we naar Rainbow falls waar de spray van de waterval zorgt voor een regenboog. We rijden weer door Hilo en nemen een Poke Bowl mee voor onderweg als lunch bij de Poke Market. We rijden over de 200 tussen de twee bergen door naar de andere kant van het eiland. Dit zou een mooie route zijn maar valt wat tegen. We komen aan bij Paniolo Greens resort en hebben de beschikking over twee verdiepingen met terras met uitzicht over de golfbaan. Dit appartement is zeker zijn geld waard. We rijden via de supermakrkt voor wat verse ananas en yoghurt voor het ontbijt en rijden door naar Mauna Kea waar een astrologisch centrum staat. Met onze huurauto kunnen we niet helemaal maar de top, maar er zou een stargazing programma zijn bij het visitor centre. We komen een uur te vroeg aan en horen dan dat de parkeerplaats al vol is maar je moet eroverheen rijden om te keren en als je geluk hebt en plaatsje ziet mag je die pakken. We rijden de parkeerplaats op en iemand die voortaan staat gaat net weg en zo hebben we veel geluk. Het wordt steeds donkerder en de sterren worden zichtbaar. Het is koud dus met een theetje in de hand staan we te wachten en het geluk is weer met ons als de rijen voor de telescoop gemaakt worden en we bijna vooraan staan bij de Saturnus telescoop. Je ziet een heldere bol en besluiten maar niet in de andere lange rij voor een telescoop te gaan staan aangezien we eigenlijk de sterren vanaf de grond het mooist vinden. Bij de picknick tafels komt iemand met een laser uitleggen wat je ziet en de milky way, mars, de sterrenbeelden en ontelbaar veel stèrren zijn te zien. Soms zie je een lichtje snel voorbij vliegen en dat zijn satellieten. Al met al een super mooie ervaring en echt een aanrader.

Gisteren besloten we een chill dag te hebben en na een rustig ontbijt op het terras rijden we naar het Hapuna beach waar we heel de dag van de hoge golven en het mooie weer genieten. We kijken naar een prachtige zonsondergang en rijden na een douche om al het zand weg te spoelen rijden we naar de Seafood bar en Grill. Mark is blij met zijn oyster shooters en clams en we zitten heerlijk buiten te eten. Vandaag gaat al vroeg de wekker want we vliegen zo naar Maui, hier spenderen we onze laatste dagen. We doen vandaag nog de Road naar Hana die heel indrukwekkend moet zijn: we zijn benieuwd!

• 30 November 2018 - 11:52

Corry:

Hoi lieverds, Martin had een link gekregen, maar ik niet. Waarschijnlijk nog mijn oude mailadres. Wat heerlijk om jullie verhalen te lezen. Wat een prachtige natuur. Ik ben gek op die hoge golven die jullie hebben gezien. Nog heet veel plezier en mooie ervaringen. Liefs van mij
Mark en Jolien

Actief sinds 18 Juli 2008