Een dag in de woestijn - Reisverslag uit Bikāner, India van Mark en Jolien - WaarBenJij.nu Een dag in de woestijn - Reisverslag uit Bikāner, India van Mark en Jolien - WaarBenJij.nu

Een dag in de woestijn

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Mark en Jolien

30 Juli 2009 | India, Bikāner

Hallo allemaal,

Zijn we alweer! Nu net voor het avondeten, aangezien we de hele dag in de stad hebben rondgelopen en nu klaar zijn met de tour. De chauffeur heeft ons vanmorgen bij het fort gedropt en daar hebben we een gids genomen. Deze heeft ons rondgeleid door het fort en langs allemaal overblijfselen van de sultans. Zag er allemaal heel mooi uit. Ook waren er allemaal souvenirs uit Engeland, die Engeland had gedoneerd na de bijdrage van Bikaner (voornamelijk mankrachten) voor de 1e Wereld Oorlog. Zo stond er een DH-9 vliegtuig en heel veel wapens. Ook waren er overal spiegels geplaatst, zo kon de sultan altijd alles in de gaten houden, zelfs als hij zijn middagslaapje hield. Na een verfrissend drankje op naar een tuktuk die ons een tour in de stad zou leiden.

De eerste stop waren koopmanshuizen van vroeger die er heel mooi en gedecoreerd uitzagen. Het grappige is dat dit soort woningen en paleizen nu als hotel zijn verbouwd. Je kan hier dus voor 6000 roepie slapen (zo'n 100 euro). Toen door de drukke weggetjes langs diverse markten gereden: fruit, groenten, ijzer, kruiden, suiker etc. Ziet er allemaal heel kleurig uit, maar niet voor ons om te eten. Toen nog naar twee hindoe jainte tempels geweest, die erg mooi gedecoreerd zijn. Op het moment dat je bij dit soort attracties als toerist komt (die geld hebben), mag je ineens naar allemaal speciale secties en plekken waar anderen niet mogen komen. Zo mochten we voor 10 roepie in het fort naar een afgesloten slaapkamer en gebedskamer van de sultan. Zo werkt de wereld hier, overal geld mee proberen te verdienen. Na de tour even gerust in het hotel waarna we naar het paleis zijn gelopen. Dit viel een beetje tegen, want er was weinig te zien en is wederom omgebouwd tot een hotel.

Dus al met al zien en doen we erg veel. Wel is het klimaat hier heel vermoeiend, het is zo'n 40 graden en dat bij een hoge luchtvochtigheid en weinig wind. De airco is daarom ook vaak een verademing. Ook de drukte van alle mensen en de moeite om het Hinglish (engels met accent) te verstaan maken het soms vermoeiend. Ook is het erg vreemd om overal op straat koeien, geiten en kamelen te zien. Zo kwamen we terug bij onze tuktuk en was deze in beslag genomen door geiten.

Het eten is wel erg lekker. De curry's zijn superlekker en mark vindt ze nieteens pittig (ik heb er meer last van, maar kan het goed aan). Zo dus even eten en dan lekker naar boven de airco in. Morgen naar een wildpark 's morgens en dan naar de woestijn voor onze kamelensafari. ben benieuwd!

Thanks voor de reacties, erg leuk om te lezen!
xx

• 30 Juli 2009 - 16:00

Jan Adrie En Natasja:

Hoi Mark en Jolien,

Het is bij jullie een stuk warmer dan hier!!!!

Liefs van ons.

• 01 Augustus 2009 - 10:26

Annika:

Ha Mark en Jolien,

Heel leuk om jullie verhalen weer te lezen!
    Geniet er nog van samen!!

Liefs xx
Mark en Jolien