Het einde in zicht - Reisverslag uit Bombay, India van Mark en Jolien - WaarBenJij.nu Het einde in zicht - Reisverslag uit Bombay, India van Mark en Jolien - WaarBenJij.nu

Het einde in zicht

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Mark en Jolien

15 Augustus 2009 | India, Bombay

Hallo allemaal!

We hebben het overleefd hoor! Net aangekomen in Mumbai na een slopende reis van 31 uur in totaal! Helaas nog was vertraging met de trein dus behoorlijk gesloopt nu!

Donderdag in Varanasi nog een hele bijzondere dag gehad. Om 4 uur opgestaan om de zonsopgang te zien (die helaas bewolkt was) en over de Ganges gevaren. Hier gezien hoe mensen zich ritueel wassen, wat heel erg heilig is. Ook al even langs de crematieplaats gevaren, maar 's morgens was het hier nog rustig. Het water in de Ganges is heel erg vervuild, door al de as en rommel van mensen. Het water zag er ook niet erg prettig uit en met in het bootje te stappen goed erop gelet niet in het water te stappen. Daarna terug in het hotel (nog steeds maar 7:00) ontbeten en toen werden we alweer opgehaald om 8:00 voor de city tour. Die viel een beetje tegen, want bijna alle tempels waren niet toegankelijk voor buitenlanders. We mochten daar alleen buiten een beetje rondkijken, niet echt ons ding. In de monkey tempel mochten we wel, weer allemaal loslopende apen. Snel een rondje gelopen en terug naar de auto. Als laatste hebben we het moslim gebied bezocht, waar we een zijde weverij hebben bezocht. Daarna het verplichte winkeltje in om chai (thee) te drinken en allemaal ontwerpen te bewonderen. De man kon maar niet geloven dat we geen bedovertrek van hem wilden kopen, niet echt onze stijl. Hij had verder wel mooie spullen, maar we hebben al veel van hetzelfde gezien. Terug in het hotel lekker gezwommen om weer om 17:30 paraat te staan. Deze tour was leuker, weer in een bootje de ganges op maar nu met een goed engels sprekende bootman. Naar de crematie tempel gevaren en daar een tijd gekeken hoe de mensen worden gecremeerd, welke rituelen er zijn en hoe alles in zijn werk gaat. De bootman kon ons een hoop fascinerende dingen vertellen, maakte wel indruk om al die vuurtjes daar te zien branden. Daarna doorgevaren naar een ceremonie waar de Ganges met veel vertoon wordt geheiligd. Met muziek en rooksignalen ed. Was ook erg leuk om mee te maken. Toen op naar het restaurant waar we een buffet zouden krijgen, maar daar aangekomen bleek dat we gewoon van de kaart konden eten. Helaas duurde het veels te lang (2 uur voordat we eten hadden) en was het al zo laat dat we geen honger meer hadden, kansloos! Dus terug in het hotel meteen het bedje ingedoken.

Toen was het vrijdag en gingen we aan de lange reis beginnen. De trein was mooi op tijd, plekken waren goed en nog niemand in onze cabine erbij. Dus maar een beetje gelezen, gepraat, geslapen en naar buiten gekeken. Op een gegeven moment kwamen allemaal studenten erbij zitten, maar gelukkig gingen de docenten tegenover ons zitten. Maar de wagon was 1 en al geluid, dus van slapen kwam het niet. Wat eten in de trein besteld, wat 60 eurocent koste en smaakte nog prima. Daarna bedden opgemaakt, gewacht tot de studenten weggingen (oke ik sliep al, mark hield de wacht) en lekker gaan slapen. Zo in bed doorgebracht tot vanochtend uurtje of 11 met afwisselend slapen en wakker liggen. Helaas reden we niet echt door en hadden we wat vertraging waardoor we 2 1/2 uur telaat aankwamen. Ook nog op een ander station, omdat het vandaag independence day is hier en dus konden we niet naar centraal. Met een taxi naar het hotel en vanuit daar meteen naar internet cafe om in te checken. Dit hebben we net gedaan. Zo even lekker douchen, eten en gaan slapen. Morgen uurtje of 10 richting vliegveld en dan komen we 6 uur plaatselijke tijd aan in London. Dan door naar Nederland waar mijn moeder ons komt ophalen, heerlijk denk ik om weer in ons eigen bedje te slapen!

Vakantie is voorbij gevlogen, wat gaan drie weken toch snel. We hebben veel gezien en gedaan. India heeft vele gezichten en armoede heeft hier voor mij wel een andere betekenis gekregen. Af en toe was het best confronterend en het leven kan hier echt heel hard zijn. Qua land zijn wij meer onder de indruk van Indonesie, toch een heel ander soort mensen daar. Toch zijn we blij dat we deze trip weer hebben kunnen maken, vele ervaringen rijker nu!

xx

• 15 Augustus 2009 - 20:33

Corry:

Hoi, hoi,

Tot morgenavond op Schiphol; heerlijk om jullie weer te zien en bij te praten.

• 15 Augustus 2009 - 21:18

Jan Adrie Natasja.:

jullie hebben weer heel veel ervaringen opgedaan, maar wel fijn dat jullie weer thuis zijn.
    Laat aub even horen als julie weer op Nederlandse bodem staan.

Veel liefs.
Mark en Jolien