Venetie van Azie - Reisverslag uit Pushkar, India van Mark en Jolien - WaarBenJij.nu Venetie van Azie - Reisverslag uit Pushkar, India van Mark en Jolien - WaarBenJij.nu

Venetie van Azie

Door: webmaster

05 Augustus 2009 | India, Pushkar

Hallo allemaal!

Ja hoor, zijn we weer. Nu in een heel klein verstikkend hokje in ons hotel in Pushkar. Maar eerst over Udaipur: ook wel Venetie van Azie genoemd. Dit is (kan ik na een grondige analyse) meteen onkrachten. Een eilandje en een paar meren maken nog geen Venetie. Maar een leuk stadje is het zeker. Na een autoreis toch nog even de stad ingegaan en voor het eerst was het echt leuk om ergens rond te lopen en spulletjes te kijken. Het meeste is alleen echt rotzooi, maar altijd leuk om te kijken. Om 19:00 begon er ergens een dansvoorstelling die traditionele dans en zang van de Rajasthan provincie liet zien. Hier naartoe geweest en was erg leuk. Helaas een heleboel muggen, maar erg spectaculaire dansen. Zo was een vrouw behangen met kleine bekkens en sloeg zo muziek op zichzelf. Ook was er een traditionele poppenspeler (jaja een marionet) die erg leuk was. Het klapstuk van de avond was een wat oudere vrouw, die met 9 waterkannen op haar hoofd ging dansen en kunstjes uitvoeren (zoals op glas dansen, op de rand van een koekenpan dansen). Na de voorstelling lekker gegeten in het hotel en gaan slapen.

Gisteren nog een volle dag in Udaipur geweest waar we eerst naar een tuin zijn geweest, helaas slecht onderhouden. Toen naar het paleis van de stad dat erg groot en indrukwekkend was. En toen was het zover: in een bootje op het meer langs het lake palace. Dit palace was set van de 007 film: Octopussy...deze gaan we nu zeker een keertje kijken. Toen met de boot naar ander eilandje gegaan en daarna weer terug. In het hotel even een colaatje gedronken en toen nam Bhuwan ons mee naar het Archeon van Udaipur. Waar de regering geld instopt om mensen de oude Indiase cultuur te laten zien. Hier worden artiesten voor paar weken ingehuurd die hun kunsten laten zien. Wij hier dus een rondje gelopen. Nu is het volgende een beetje kansloos in India, maar het gebeurt overal. We betalen entree geld om binnen te komen, onder de nom: we gaan de cultuur leren kennen. Dan komt er een man met je meegelopen die dingen gaat vertellen. Je stopt bij enkele artiesten die een liedje zingen of gaan dansen. Dan zegt de gids, deze mensen krijgen zoveel geld van de regering maar als je het mooi vind is een fooi leuk. Dat is 1... Dan kom je ineens langs artiesten die gewoon een kraampje hebben. Zij laten zien hoe ze dingen maken, maar proberen eigenlijk gewoon hun spullen te verkopen (very cheap, only men hours price, only here). Dus moet je weer gaan betalen. Zo ga je langs talloze stalletjes en artiesten. Kom je bij de uitgang zegt de gids: ik word niet betaald, ik leef van wat jullie mij geven. Ik wil minimaal 100 roepie maar als je het leuk vond mag je ook meer geven...KANSLOOS! Hier ergeren mark en ik ons wel een beetje aan. Dat je echt overal fooi moet geven en mensen er echt om vragen. Wel in dit park een olifant en een kameel op mijn nagel laten zetten, dit was dan wel weer erg kunstig. Toen in de stad gegeten en onze spullen gepakt voor de reis van vandaag.

Weer om 10 uur vertrokken vanmorgen en kwamen eerst de stad al niet uit. Een of andere staking wat betekent dat ze vrachtwagens gewoon dwars op straat zetten. Uiteindelijk de stad uit en op weg. Halverwege nog een container tegengekomen die met vrachtwagen en al heuvel was afgekomen. Na 7 uur aangekomen in Pushkar: een streng religieus Hindisch dorp waar vlees, knuffelen, sex, ongepaste kledij en alcohol verboden zijn. Geen biertje voor mark vanavond. Eerst door het stadje heengelopen en echt een heel mooi masker gekocht voor onze verzameling. Daarna terug in het hotel lekker gezwommen en gegeten. Helaas kon Mark gelijk naar de wc rennen, iets niet helemaal goed. Toen alles er weer uit was, was alles weer goed gelukkig. Morgen gaan we naar Jaipur waar we olifant gaan rijden...yeah!

Oja nog een puntje wat erg opvalt. Wie denkt dat koeien hier in het paradijs leven omdat ze heilig zijn moet nog een keer gaan denken. Helaas is dit absoluut niet zo. Juist omdat ze helig zijn, zijn ze 'completly useless'. Ze lopen overal rond en eten wat ze maar kunnen, zoals karton; elkaars uitwerpselen en wat er maar op straat ligt. De koeien zien er enorm slecht uit, broodmager en ongezond. Langs de weg zie je half opgegeten karkassen van de koeien die waarschijnlijk van de honger zijn omgekomen. Ze hebben zweren en er wordt de hele dag naar ze getoeterd. Dus dat mooie leventje hier...valt behoorlijk tegen.

Nou, tot de volgende keer weer! Hier alles nog gezellig en leuk :D
xxx

• 07 Augustus 2009 - 19:43

Annejan:

Heey Jolien en Mark!

Erg leuk om al jullie verhalen te lezen! Volgens mij hebben jullie het goed naar jullie zin! Veel plezier nog daar!

Liefs, Annejan

• 09 Augustus 2009 - 07:44

Adrie,Jan ,Natasja:

Hoi Mark en Jolien,

En wij maar denken dat de koeien daar een heel goed leven hebben......