In de Jungle... - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Mark en Jolien - WaarBenJij.nu In de Jungle... - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Mark en Jolien - WaarBenJij.nu

In de Jungle...

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Mark en Jolien

12 Augustus 2011 | Maleisië, Kuala Lumpur

Hallo allemaal!

Hoe gaat het met jullie allemaal? Hier helemaal goed! Weer enorm veel dingen meegemaakt en beleefd dus begin maar snel! Allereerst de Hotpot in Cameron Highlands...Eline was helemaal fan, Annejan haar twijfels. Wij sluiten ons helemaal aan bij....Annejan haha. We waren bij een tent gaan eten die famous was voor zijn hotpot, wij zo'n pan op tafel met allemaal vis en vlees en hoppakee zo de bouillon in. Nu wist ik wel dat ik niet zo'n fan was van gekookt vlees, maar altijd alles proberen he. Maar nee, Mark en ik vonden het geen succes en zullen het niet zo snel nog eens eten haha.

De volgende dag stonden we om 9:30 klaar (na een pannenkoek als ontbijt met een dikte van 3 cm blehhh) voor onze trip in de Cameron Highlands. We gingen eerst naar een uitzichtpunt over de theeplantages. Gelukkig was het zonnig en een heerlijk 20-25 graden, dus goed vertoeven. Na het uitkijkpunt naar het hoogste punt in de Cameron Highlands gereden, waar we ook een mooi uitzicht hadden. Wel was er aan de andere kant van de berg al veel bewolking. Hierna hadden we een trekking door een mossy forest: een mos bos. Boven op de berg groeit namelijk heel veel mos en hadden we een prachtige wandeling door dit fascinerende mosbos. Vanuit hier gingen we door naar de theefabriek waar we eerst konden genieten van een vers kopje thee met scones (verrukkelijk!) en sandwiches. De rondleiding in de fabriek was wat magertjes (erin eruit in 5 minuten), maar ook weer mooie uitzichten hier over de theeplantages. Toen was de tour afgelopen en hebben we ons laten afzetten een dorpje voor het onze: Brinchang. Hier zijn we naar een aardbijenplantage op de berg gelopen en toen ging het regenen. Dus snel schuilen hier onder het genot van verse aardbijenmilkshakes en verse aardbijen met slagroom! Daarna een wandeltocht gedaan richting ons dorpje terug, was erg mooi en gelukkig weer droog. 'S avonds een beetje teleurstellend gegeten (alles kwam uit de microwave, je hoorde gewoon 'Ping') dus ik nog maar een scone als toetje genomen (nu we er toch zijn...)

De volgende dag stond onze trip naar de Taman Negara op het programma. Eerst drie uur in de bus en dan met de boot de jungle in. Jolien wist nog een grand entree te maken door in de vertrekhal van de trap te vallen (ja zo op me kont naar beneden glijden en heel de zaal die naar je kijkt). Toen de boot in: een enorm lange kano waar je op de bodem zit. De trip duurde 3 uur, en na 5 minuten wisten we al niet meer hoe we moesten zitten en waar we onze benen moesten laten. Maar was wel een super tochtje verder, veel gezien zoals waterbuffels en veel natuur. Bij aankomst in Kuala Tahan (het plaatsje hier) een enorm stijle heuvel op moeten klimmen richting ons guesthouse, het zweet droop van ons af! We slapen in het zelfde huisje als Eline heeft gedaan, en volgens mij ook Rosanne: Tanah Guesthouse. Fijn dat Eline er niet bij had gezegt dat je naast de moskee zit en dus om 5 uur smorgens je bed uit wordt geschreeuwd door de Imam. Thanks! Verder huisje basis maar wel oke, behalve alleen een gat als wc (dat leidt tot grappige taferelen kan ik je zeggen). Nog even het dorpje ingeweest om wart excursies te regelen en toen gaan eten bij een drijvend restaurant (waar we een hele tijd moesten wachten omdat vanwege de ramadan en de zonsondergang al het personeel eerst uitgebreid ging eten). Hierna stond onze eerste excursie al op het programma: een night safari. Wel per 4wheel drive, want we hadden geen zin om te lopen. Dus om 20:30 op pad en een aap, buffels, leopardcat, grote rupsen, veel vogels en andere dingen gezien. Was erg leuk! Daarna behoorlijk snel ons (warme) bedje ingerold.

Dan zijn we alweer beland bij vandaag. We hadden onze wekker vroeg gezet, zodat we voor de hele meute het park inkonden. Dus wij stonden om 8 uur bij het bootje dat ons naar de overkant van de rivier bracht, daar is het national park Taman Negara. Ik had in de lonely planet een leuke tracking gevonden, dus wij eerst op naar de canopy walk. Dit was een half uur door de jungle lopen waar we een kudde wilde zwijnen tegenkwamen, erg gaaf! De canopy walk is een touwbrug in de bomen en is wel 500 meter lang, op 40 meter hoogte! Was erg leuk om te doen, zeker omdat we zo vroeg en dus de eerste waren. We hadden hierdoor alle tijd en ruimte (het kan erg druk worden hadden we gehoord). Na de canopy walk doorgegaan met onze tracking en een berg beklommen. Gutsten alweer van het zweet en was erg vermoeiend. Op een gegeven moment te ver doorgelopen (nog steiler) en dus maar weer omgekeerd. Toen we het goede pad hadden nog anderhalf uur erover gedaan om terug te komen, waarbij we af en toe twijfelden of we nog wel goed gingen. Gelukkig doorgezet en na een tracking van 3 uur een heerlijk koel colatje en lunch verdiend! De jungle was echt prachtig, al die geluiden, je bent echt klein en veel mooie planten en dieren gezien. Wat minder waren de enorm grote spinnen en de bloedzuigers die je graag wilden pakken. Wij hebben geluk gehad, ze zijn niet verder gekomen dan onze broekspijpen!

Na een uurtje rust in ons guesthouse nog een excursie op het programma: een bezoekje aan het asli dorp.
Dit zijn de native bewoners en leven nog steeds (relatief) primitief in de jungle. De tocht ernaartoe was echt geweldig. Weer met de lange kano's, maar nu werd het een maak elkaar zo nat mogelijk race! Dus twee boten naast elkaar, golven creeeren, de roeispaan erin en echt iedereen zeiknat! De golven die binnensloegen hielpen ook goed mee! Na een ritje van bijna een uur natgespetterd worden waren we bij het dorp. Na een welkom van de chief uitleg gekregen over de blaaspijp (HET jachtwapen hier) en vuurtje maken. Daarna de kans om zelf een blaaspijp te hanteren, Mark stapt meteen naar voren, richt schiet en raakt het beertje (oke van pluche) volop in zijn kruis! Ze waren onder de indruk. Ik helaas wat minder aangeboren talent voor blaaspijpen ;)
Na wat verdere uitleg over de stam en rondgelopen in het dorp weer richting boot voor een stop bij een zwemplaats. Leuk touw boven de rivier waar je aan kon slingeren en een bommetje in het water kon maken. De japanners waren echt hilarisch, die redden of het water niet (vallen keihard in het zand) of ze laten los net als ze boven het water zijn(waar het dus niet diep genoeg is). Genieten zo! Terug in de boot natuurlijk weer zeiknat, al met al een top excursie!

Lang verhaal ik weet het, maar nu gaan we lekker eten en morgen naar Kuala Lumpur. De eindbestemming alweer! Hier nog vier dagen, dus we zullen nog wel wat schrijven. Morgen om 9 uur de boot, dan bus naar olifantenreservaat en hier ze voeden, wassen, rijden en uitleg over de olifant. Daarna worden we afgezet in Kuala Lumpur, klinkt veelbelovend!

xx

• 12 Augustus 2011 - 13:28

Corry:

Hoi lieverds,

Heerlijk om jullie verhalen te lezen. Ik zie voor me hoe je de trap afdendert, Jolien. Geen zeer stuitje? Prachtig om zo door de jungle te trekken. Geniet van de olifanten.

Liefs,
    Corry

• 13 Augustus 2011 - 10:54

Anna-Vera:

Klinken weer als leuke en smakelijke dagen ( op die hotspot na ) ! Geniet v de laatste dagen! Xx

• 14 Augustus 2011 - 14:37

Annejan:

Ik dacht dat ik veel over eten praatte, maar jullie kunnen er ook wat van, haha! Fijn dat jullie het met mij eens zijn wat betreft de hotpot! ;)

Verslag uit: Maleisië, Kuala Lumpur

Thailand en Maleisië

En weer een mooi reisje!