Het Franse Hawaï....Rèunion - Reisverslag uit Réunion, Réunion van Mark en Jolien - WaarBenJij.nu Het Franse Hawaï....Rèunion - Reisverslag uit Réunion, Réunion van Mark en Jolien - WaarBenJij.nu

Het Franse Hawaï....Rèunion

Door: Jolien

11 September 2019 | Réunion, Réunion

Het is maar een vlucht van 40 minuten en dan landen we op Rèunion, we zijn er inmiddels achter gekomen dat het gewoon een Franse provincie is en dus zijn we weer gewoon online, kunnen we weer rechts rijden, doet niemand of ze ook Engels kunnen verstaan en betalen we met de euro. We rijden gelijk door naar Bassin de Boeuf waar een mooi wandelingetje naar de waterval leidt en we zowel boven als onder prachtige uitzichten hebben. Wat een mooi landschap hier en ruige natuur, de naam Hawaï van Frankrijk past. Hierna rijden we door naar Cascade Niagara waar veel picknick plaatsen zijn. Het is bijna 14u dus kunnen we naar een vanille plantage voor een rondleiding. Wat ruikt het daar lekker! Grappig dat een vanille bloem handmatig bewerkt moet worden zodat bestuiving plaatsvindt en de vanille boon ontstaat. Het handmatige proces bestaat uit vele stappen voordat het vanille stokje zoals wij hem kennen in de winkel ligt. Na een vanille ijsje na de rondleiding rijden we door naar Hell Bourg (okee korte pitstop bij de Carrefour, hilarisch zo’n grote Europese supermarkt hier) en hier zitten we 1 nachtje zodat we in de buurt van onze Canyoning tocht verblijven. We eten ‘s avonds bij Chez Alice, heerlijk Creole eten zoals saucijs in een soort tomatensaus, de rest van de stad is stil en leeg.

Op vrijdag staan we om 7:30 bij de apotheek om de Canyoning tocht Trou Blanc te maken. Toch even spannend wat we allemaal mee moeten nemen en hoe het allemaal gaat. Het is nog zo’n 10 minuten rijden naar het startpunt waar we alle materialen krijgen en beginnen aan een 40 minuten durende wandeltocht stijl omhoog. We merken dat we hoog zitten en weinig lucht hebben, we zijn toch Nederlanders die geen bergen gewend zijn. De rest van de groep zijn 2 andere Franse stellen die meer gewend zijn. We doen bij de rivier onze wetsuits en klimgordels om en starten. Aangezien Mark klimervaring heeft mag hij als eerste een abseil doen zonder zipline, die hij dan beneden installeerde zodat wij makkelijker naar beneden konden. Midden in de waterval krijgt Mark even een sloot water naar binnen in zijn pak - ijskoud - maar hij deed het super goed. De komende 4 uur bestaan uit natuurlijke glijbanen waar je meters naar beneden glijdt, rondtolt en verder zwemt, abseilend van watervallen af, en klimt door de rivier. Ook 3 sprongen zitten er in van 5, 7 en 9 meter. Mark komt erachter dat dit echt niet natuurlijk voelt terwijl Jolien het fantastisch vindt en als eerste staat te popelen om naar beneden te gaan. Wanneer we om 12:30 terug zijn bij de auto voelen we ons vermoeid maar wat was het gaaf! We hebben pannenkoeken meegenomen als lunch en eten deze opwarmend bij de auto op. We hebben nog een lange auto rit voor de boeg dus stappen de auto in en rijden naar de andere kant van het eiland: Cilaos. Onderweg zien we de Trou de Fer waterval nog en de weg naar Cilaos met 400 bochten is prachtig. Het hotel Des Neiges in Cilaos is mooi gelegen en kamer ziet er prima uit, wel wat frisjes (15 graden) in de bergen. We eten weer Creools in een restaurantje in het dorp, gestoofde eend met vanillesaus is erg lekker en proeft als smaak meer als een zoet dessert.

Zaterdag hebben we onze laatste reisdag en rijden we naar Saint Gilles - een mooi badplaatsje in het zuid-westen waar we de laatste 4 nachten in een prachtig resort verblijven: LUX. Na de rondleiding en spullen te hebben gedumpt in een mooie kamer met zeezicht nemen we een ijsje en gaan we aan het strand liggen waar er wel een harde wind staat. Die harde wind wordt ‘s avonds regen, we eten op het resort in het a la vatte restaurant om te vieren dat Jolien een nieuwe rol bij Essent heb gekregen, helaas waait het best door en is het eten lekker (springrolls, carpaccio van garnalen, super entrecotes als hoofd en vanille panacotta en een kaasplank met hompen kaas) was prijs kwaliteit wel ver te zoeken. We besluiten dan ook de rest van de dagen rondom resort te eten want het is hier binnen wat ons betreft te duur voor wat je krijgt.

Zondag gaat de wekker super vroeg voor ons volgende Canyoning avontuur. We staan 7:30 aan de andere kant van het eiland klaar bij de Grand Galet Falls. Wat een gigantische en prachtige waterval is dit! Maar normaal is het water kraakhelder en nu troebel en de gids zegt wat we eigenlijk al verwachten: door de regen is waterkwaliteit erg slecht en teveel stroming en dus kan de tocht niet doorgaan. We besluiten nu we toch zo vroeg al aan deze kant van het eiland zitten door te rijden naar de actieve vulkaan van het eiland: Piton de la Fournaise. Als je geluk hebt zie je hier lava stromen en geisers en we rijden met goede moed naar boven. We komen boven de wolken, rijden door de weilanden met koeien voordat het landschap een gigantisch maanlandschap wordt wat er prachtig uitzien. We rijden naar boven naar de krater en komen boven aan in een dicht wolkendek met miezer regen en de prachtige krater zien we dan ook niet, we rijden weer naar beneden en maken een hike door het maanlandschap met opgedroogde lavastromen. Ook erg mooi. We rijden weer naar LUX terug en chillen de rest van de dag bij het zwembad. In het stadje vinden we het D.C.P vis restaurant die alle verwachtingen overtreft. We nemen het proeverij menu en krijgen een fantastisch plateau met rauwe vis vooraf, gegrilde vis als hoofd en crème Brûlé als toetje. Alle vis is vandaag gevangen en smaakt voortreffelijk.

Maandag staan we weer vroeg op want we dachten via de receptie een walvis en dolfijnen catamaran tocht te hebben geboekt, helaas horen we bij aankomst om 7:15 bij het kantoor dat we voor woensdag erop staan en niet vandaag. Heerlijk het Franse Engels waardoor we de helft niet verstaan. We rijden daarom door naar Maïdo waar je een bird view over het eiland hebt, weer pech helaas want hoewel we er vroeg zijn is er al bewolking door de hele vallei. De route ernaartoe door prachtige witte bloemen velden en bossen is gelukkig wel de moeite waard. We hebben geluk met het weer vandaag en liggen de rest van de dag bijneemt zwembad met heerlijk weer. Voor de lunch lopen we iets verder over het strand naar een leuk tentje waar ze een heerlijke tonijn tartaar hebben, deze is huge en heerlijk aangemaakt. Het is zoveel dat we ‘s avonds geen honger hebben en eerst even gaan kijken bij de welkomsborrel van het hotel. Blijkbaar krijg je hier allemaal drankjes en lokale lekkernijen dus met deze hapjes zitten we vol genoeg om de rest van de avond op de hotel kamer serietje te gaan kijken.

Dinsdag staat op de planning om te gaan paragliden. Na een chill ontbijt horen we dat de wind te sterk is en we niet de lucht in kunnen. Dus besluiten we een rondje om het eiland te rijden en de watervallen te bezoeken die we nog niet gezien hebben. We rijden eerst naar Anse waterfalls die aan de zuidkust liggen. Op weg ernaar toe rijden we weer door prachtig lava landschap en deze watervallen zijn de moeite waard. We rijden door naar Cascades du Bras D’Anette waar we dit niet van kunnen zeggen, aangezien we niet de toegangsweg vinden en geen uren durende hike willen maken. Het hele eiland touren we rond en kijken op verschillende viewpoints naar prachtige plaatjes. Waar we per ongeluk op een onverharde weg komen die stijl loopt zijn we even bang vast te lopen maar besluiten net op tijd om te keren voordat we helemaal vast waren komen te zitten. Voor het avondeten gaan we Gilles les Bains weer in en ondanks een zoektocht bij andere restaurants komen we toch uit bij D.C.P. en eten hier heerlijk. Vanmorgen werden we weer vroeg wakker, gooiden we onze bagage af bij de receptie en stonden we om 7:15 bij de haven klaar voor onze catamaran tocht. Lekker kleine boot met 11 man erop, op zoek naar de dolfijnen die we in grote groepen tegen komen en waar we zeilend mee varen. Leuk om deze prachtige dieren weer eens te zien. Na nog wat uren chillen bij het zwembad kunnen we ons in een lege hotelkamer opfrissen en checken we uit. Vanavond vertrekt om 21u onze vlucht en landen we donderdag ochtend weer in NL na een korte stop in Parijs.

Al met al zijn de afgelopen 22 dagen weer voorbij gevlogen. We vonden in Mauritius de suikerplantages en de stranden mooi, het hotel Ravenala was het beste van de gehele reis en zeker de catamaran tocht was super. Hier vind je veel cultuur en moesten we vooral wennen aan het links rijden. Op Rodriguez was het veel minder toeristisch, hebben we kennisgemaakt met veel beestjes helaas en vonden we de hike langs de kust bij het hotel met de prachtige kliffen en golven fantastisch. Rèunion heeft ons het meeste verrast, de prachtige binnenlanden met gigantische watervallen, het Canyoning avontuur en de ruige natuur waren echt hoogtepunten. Op Rèunion hebben we ook het lekkerste gegeten, Creoolse gerechten als saucijs in tomaten saus, vanille eend en tonijntartaar waren favorieten. We komen weer terug met volle batterijen en mooie nieuwe belevenissen.