Zijn we weer! - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Mark en Jolien - WaarBenJij.nu Zijn we weer! - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Mark en Jolien - WaarBenJij.nu

Zijn we weer!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Mark en Jolien

06 Augustus 2008 | Indonesië, Yogyakarta

Een half eiland verder weer een berichtje vanuit Yogyakarta. Een tijdje geen internet cafe gezien of niet kunnen vinden. Vanuit Jakarta hebben we de trein gepakt naar Bogor. Dit was maar anderhalf uur met de trein. Hier aangekomen in een riksja (fietstaxi) gesleurd en naar Abu's pensione gebracht. Zag er allemaal super uit daar en vooral de eigenaar Selfi was super aardig. Die dag (zaterdag) zijn we nog naar de botanische tuinen geweest. Eigenlijk niet heel bijzonder, veel bomen en erg groot oppervlak. Daarna ergens wat gegeten en weer naar het hotel gegaan. De volgende dag (zondag dus) met Selfi een tour gedaan. Met zijn 3en zijn we naar de Kampung (the village)gegaan. Hier konden we zien hoe het dagelijkse leven van de meeste indo's eruit ziet. Wat wij dachten dat 1 huis was, waren er 5. Iedereen 1 kamer met een tv, de tv is nl belangrijker dan een toilet. De rivier was erg vervuild, omdat ze al het afval er gewoon ingooien en denken dat ze het in jakarta wel opruimen. Daarna naar een tofu fabriekje geweest en naar een gong (instrument) fabriek. Hier mochten we zelf ervaren wat voor werk ze deden en met een hamer op een gloeiende gong slaan om hem te vormen. Enorm zwaar werk, 8 uur per dag slaan in een donkere en slecht gekoelde ruimte voor 23000 rupiah per dag (is 1 euro 50). Daarna nog bij een kroepoekfabriek geweest, maar deze was helaas niet aan het produceren. Toen bracht Selfi ons naar een vruchtenproef zaakje, waar we allerlei vreemde vruchten hebben geproefd...sommige lekker en sommige erg vies. Al met al een erg leuke en leerzame dag gehad!

Op maandag weer met Selfi weggegaan. Zij bracht ons in een auto naar Bandung, wat wij eerst met trein wilde doen maar dat gaat helaas niet. Dus om 9 uur morgens gaan rijden en de eerste stop was bij een theeplantage. Hier in de fabriek gekeken, de plantage en thee geproefd. Daarna ergens gestopt waar je een prachtig uitzicht had over de theeplantages en toen ergens gaan lunchen. Selfi 1 of andere vis besteld die we met zijn 3en gingen opeten. Hij was verrassend lekker en we hebben hem helemaal opgegeten volgens traditie(met blote handen dus). Daarna nog bij een rijstveld gestopt waar Selfi ons het hele rijstgebeuren heeft uitgelegt. Om half 4 waren we in Bandung en dus nog op tijd om naar een dans en muziekvoorstelling te gaan. Dit was van een stichting die jongeren leert muziekspelen en dansen, hiernaast hen Engels geeft en dus een erg goed initiatief! De show was erg leuk en duurde 2 uur. We hebben zelf ook een muziekinstrument leren bespelen en gedanst met deze kinderen. Daarna zijn we door Selfi afgezet bij het Gunter Hotel waar we gingen overnachten.

S' Morgens ging om 6 uur de wekker weer, want de trein naar Yogyakarta vertrok om 8 uur (7 uur aanwezig). Deze treinrit duurde 8 uur met vele stoppen waarbij opdringerige verkopers probeerden eten en drinken te slijten. In Yogya aangekomen meteen een ticket voor zaterdag naar Surabya geboekt, de nachttrein. Daarna naar ons hotel gegaan, helaas was onze eerste keus vol dus naar de tweede keus. Bij het eerste hotel wel een stel Nederlanders tegengekomen (Paul en Milou) die we in een supermarkt in Jakarta hadden ontmoet. Afgeproken om te gaan eten die avond en was erg gezellig!

Vandaag (woensdag 6 aug) zijn we naar de Borobudur geweest. Dit wereldwonder was echt schitterend en erg indrukwekkend. We zijn ernaar toe gegaan met de lokale bus (warm, druk, anderhalf uur en goedkoop) en zelf de Borobudur beklommen. Volgens de pelgrimwijze, dus vanuit het oosten met de klok mee en dat bij elke laag (5km). Het beeldhouwwerk is erg druk en vol en erg mooi. We waren beiden onder de indruk van hem. Hierna weer de bus gepakt en op weg gegaan naar ons hotel.

Voor morgen hebben we kaartjes voor een tour naar de Prahaman (een hindoeistische tempel) en een traditionele dansvoorstelling daar. Dan vrijdag lekker de stad in en s nachts met de nachttrein naar Surabaya. We proberen vrijdag nog even een update te geven! Verder is het hier erg warm elke dag, zijn we beiden aan het vervellen en hebben we het nog erg gezellig!
Dikke kus van ons

• 07 Augustus 2008 - 06:18

Almaz:

He jo en mark,

zo te lezen genieten jullie volop.. Krijg zelf zin om weer op reis te gaan...

liefs almaz en mijs

• 07 Augustus 2008 - 20:59

Aref:

Heey Jolien en Mark!

Hoe is het daar? Ik lees allemaal hele leuke ervaringen.

Ik wens jullie nog een fijne vakantie toe.

Groetjes Aref

• 08 Augustus 2008 - 12:38

Jan Adrie En Natas:

Jullie zien zo wel heel veel van het land.
    Is Mark ook aan het vervellen?????
    Natasja is aan het logeren bij Arie en Jennie op de camping.Is nu al een nacht weg.Als het goed gaat blijft ze tot dinsdag.
    Vanmorgen had ik haar op msn ze had het naar haar zin.Alleen s avonds heeft ze het wel moeilijk.Maar dan is Jennie er om haar te troosten.Als ze het redt zal dat een hele overwinning voor haar zijn.
    Veel liefs Jan en natuurlijk ook Natasja.

Verslag uit: Indonesië, Yogyakarta

Indonesië: Sumatra, Java en Bali